fredag 4. november 2011

Reisebrev fra Nairobi

I november/desember er undertegnede på et 6 ukers opphold i Kenya. Her skal jeg bruke tid sammen med OGSY for å bli bedre kjent med spillerne og deres hverdag. Det er også en viktig oppgave å finne ut hvilken nytte de har av pengebidragene fra Langpasning til Afrika.

Ingvild Berg (Alta IF-spiller) er også i Nairobi. Hun driver med feltarbeid til sin masteroppgave. Når hun får en ledig stund tilbringer hun den sammen med meg og OGSY.

På onsdag besøkte jeg Ann i slummen:

Ann er en av mange OGSY-jenter som har fått mikrofinanslån. Virksomheten hun har startet går veldig bra. Hun selger kioskvarer, og etter at vi besøkte henne i januar har hun utvidet salget med blant annet kokte egg og pølser. Dette holdes varmt i en damp-tralle som hun har kjøpt for mikrofinanspengene:

Ann er flink å betale tilbake og når hun har nedbetalt dette første lånet ønsker hun å ta et nytt lån for å kunne tjene enda mer penger. Da ønsker hun å selge frukt – for det er det ingen av salgsbodene i nærheten av henne som selger. Ann går også på Business-skole hver tirsdag for å lære mer om hvordan hun kan drive virksomheten sin best mulig. Hun drømmer om et eget hus utenfor slummen for seg og sine to barn, men med et overskudd på i underkant av 30 norske kroner dagen, har hun en lang vei å gå. Hun har et imponerende pågangsmot.

Senere skal jeg blant annet besøke Oliver som selger kylling og Millicent som selger brukte barnesko. De har fortalt meg at salget går bra og James sier han merker stor forskjell etter at OGSY-jentene fikk mikrofinanslån: ”Jeg får mye sjeldnere telefon fra OGSY-jentene hvor de spør meg om penger til mat, barnehagepenger til barna deres, hjelp til å betale husleie osv”, sier han. Dette må jo bety at disse mikrofinanslånene ser ut til å være til god hjelp og at virksomhetene gir jentene en inntekt.

Da jeg skulle dra hjem etter å ha besøkt Ann i slummen begynte det å regne i store mengder:

Alle trakk inn i blikkskurene og det var nesten ingen folk å se. Siden det er så dårlig avløpsordninger i slummen kunne vi lukte at regnvannet tok med seg kloakk. Denne blandingen strømmer inn i husene til de som bor nedover mot elva. Elva fylles også av kloakk, og for mange er denne elva eneste tilgang til drikkevann og vaskevann. Selv når jeg sto der i slummen er det uvirkelig å forstå at dette er hverdagen til 55 % av Nairobi sin befolkning.

Tidligere i uka besøkte vi tomta som Langpasning til Afrika har vært med å kjøpe. Her bygges det hus – i flertall. Jeg ble helt overveldet da jeg fikk se hvor langt de har kommet i byggeprosessen og hvor bra dette byggeprosjektet ser ut til å være. Det som i utgangspunktet skulle være et lite hus til James og Charity (et hus Langpasning til Afrika ikke har vært med å støtte, men hvor pengene har kommet inn fra blant annet tidligere Sagavoll-elever og folk i Alta), er blitt til et stort 2.etasjes-hus med kjøkken, samlingslokale, flere bad og mange soverom. Kun et av rommene er satt av til James og Charity i dette huset. ”Ellers er dette huset et sted for OGSY, for Sagavoll-elever og for Langpasning til Afrika”, forteller James ivrig.

Men jeg skrev hus i flertall. Vi holder på å bygge boliger til OGSY-jentene. Og nå skriver jeg vi, for dette er Langpasning til Afrika med på å støtte. Et av mine personlige mål da vi startet Langpasning til Afrika var å få disse jentene og barna deres ut av slummen. Og James sier at dette er et stort steg for OGSY og at livene til disse jentene nå vil bli forandret. I de nye boligene får barna vokse opp i et bra miljø, uten forurensing, frykt for brann og kriminalitet. Boligene vil ha elektrisitet og rent vann innlagt. De bygges på tomta ved siden av det store huset og James mener at over 20 familier kan få plass her. Her er grunnmuren på de to første OGSY-boligene:

Da vi besøkte tomta var vi der sammen med Oliver og Millicent:

Dette er jentene som skal få flytte hit først. Millicent flytter inn sammen med datteren Rhoda:

Og Oliver flytter inn med sine to barn Malim og Hedrean:

Millicent og Oliver har vært lenge med i OGSY og de gjør en viktig jobb for OGSY-organisasjonen; Oliver som trener (for yngre lag, men også for OGSY) og Millicent som jobber med HIV/AIDS – forebyggende arbeid. Hvis alt går etter planen (hvis vi får kjøpt materialet til en grei pris og hvis regnet tillater bygging) ser det ut til at de kan flytte inn allerede i november. Jeg gleder meg til fortsettelsen på dette prosjektet og vil selvfølgelig oppdatere med bilder etter hvert som husene tar form.

Marianne Haugvik Hanssen – leder Langpasning til Afrika

3 kommentarer:

  1. Utrolig spennende å følge med. Kjempe bra at det er så kjapp fremgang!

    SvarSlett
  2. Fantastisk Marianne! Tok ei pause frå gresk for å lesa detta og no vart e berre sjukt glad :) kos de vidare også sjåast me over jul!

    SvarSlett
  3. Det er heilt utruleg. For eit fantastisk arbeid!! Tusen hjarteleg takk for gode nyheter, Marianne.

    SvarSlett