søndag 31. oktober 2010

Gi en langpasning i julegave

HAR DU PROBLEMER MED Å FINNE GAVE TIL DEN SOM HAR "ALT"?
Og kanskje har du lyst å hjelpe de som nesten ikke har noe?

DU, og den som har "alt", kan veldig enkelt gjøre en forskjell for de som nesten ikke har noe - OGSY-jentene i Mathareslummen i Kenya, Afrika.

DU kan gjøre disse jentenes hverdag bedre gjennom å gi din familie, dine venner eller dine ansatte alternative gaver til jul i år. I stedet for å kjøpe noe dine venner kanskje ikke trenger kan du gi dine venner noe som kan være til stor hjelp for alenemødre og deres barn i Mathareslummen.

Gjennom "Langpasning til Afrika" kan du etter ditt ønske om beløp bidra til at OGSY-jentene får det så mye, mye bedre.

"Langpasning til Afrika" har, sammen med OGSY, sett på hva disse jentene i Mathareslummen trenger mest. Hva som er det faktiske behovet. Og dette tilbys DU å kjøpe på vegne av deg selv og din venn.


OG SÅ ENKELT KAN DET GJØRES:
1) Betal gaven(e) til kontonummer 4901.15.24264 (Langpasning til Afrika) og merk giroen med din e-post adresse.
2) Send samtidig en e-post til langpasningtilafrika@gmail.com og angi den/de gaven(e) du har betalt for.

Du får, når innbetalingen er registrert, en e-post i retur med et vedlagt gavekort som du gir/sender til din gavemottaker. Her kan du krysse av hvilken gave du har kjøpt og du kan naturligvis også skrive din private hilsen til mottaker.

*OG VIPS SÅ HAR DERE BEGGE STØTTET OGSY-PROSJEKTET*

onsdag 27. oktober 2010

En langpasning fra Alta

I Finnmark (og Nord-Troms) blir man fort vant til avstander. Vi lærer også fra barnsben av at avstander bare er en utfordring, men aldri et problem. Samtidig som ”Langpasning til Afrika” bruker forskjellige virkemidler som auksjoner, bøsseinnsamling , alternative julegaver og stands for å skaffe midler til OGSY, er det viktig å gi ansikter til de personene i Nairobi vi støtter. Per dags dato er det Marianne som på glitrende måte videreformidler hennes møte med OGSY, men jo flere med førstehåndskjennskap, jo bedre. James og Charity har tidligere besøkt Alta, nå er det vår tur til å besøke de.

3.januar 2011 setter ti spente sjeler seg på flyet som skal frakte oss til Kenya, Nairobi, Mathareslummen og OGSY. De som reiser er Irene, Trude, Marianne, Lise Lotte og Ingvild fra Altas damelag, Lise Lottes datter Andrea, journalist i Altaposten Magne Ek og Tone Østlyngen fra Ishavskraft, hovedsupporteren vår. Også Mariannes foreldre, Jan og Eli, skal være med på turen.

Planene for oppholdet er mange – og de aller fleste inkluderer OGSY. Utdeling av klær og andre ting vi har fått fra butikker i Alta, besøke spillerne i hjemmene sine i slummen, besøke tomta vi har vært med og sponset. Vi vil gjøre mye for å få et omfangsrikt innblikk i hverdagen til medlemmene i OGSY, trene med jentene og muligens spille en treningskamp. Til tross for at vårt fokus er på spillerne og spillernes barn, har OGSY prosjekter blant annet innenfor drama, teater og musikk. Disse vil vi også besøke.

Mine egne forventninger til oppholdet er enorme. ”De fattige barna i Afrika” er et uttrykk som har blitt brukt i uttallige sammenhenger siden jeg skjønte hva Afrika varJeg tror og håper at jeg en gang for alle kan bytte ut klisjèen ”fattig” med ”ressurssterke”. Jeg har ingen ambisjoner om å heale the world, men det å hjelpe et enkelt menneske er evig nok.

Ingvild

lørdag 18. september 2010

Bilder fra James og Charitys Altabesøk


I august hadde vi besøk av fotballtreneren til OGSY, James Waithaka, og hans forlovede Charity. De hadde tett program for hele oppholdet og her får dere se noe av det de fikk oppleve de dagene de var i Alta.



På Alta IF sin fotballskole i forkant av Altaturneringen var James og Charity med som instruktører, sammen med herre- og damespillere fra Alta IF.



James hadde en artig lek for å teste konsentrasjonen til ungene. De skulle gjøre det han sa, og ikke det han gjorde. Hvis han sa hode, så måtte de ta hendene på hodet, og hvis han sa hand, så måtte de ta på handa. Dette viste seg å ikke være så lett når James gjorde motsatte bevegelser bare for å forvirre ungene.




Det var imidlertid ei lur jente som lukket øynene og bare hørte på det James sa. Da gikk det mye lettere, men så var jo ikke det helt lov. Man skulle jo se på James.



Man kan jo ikke dra fra Alta igjen uten å ha vært på elvebåttur til Alta Canyon. Dette var stor suksess og de storkoste seg på tur.






Ishavskraft (hovedsupporteren til "Langpasning til Afrika") og sjef Bjarne Sætrum inviterte til supporterlunsj. Her fortalte jeg (Marianne Hanssen) litt om prosjektet, Lise Lotte Martnes (kaptein på damelaget) sa noen rørende ord, før ordføreren snakket litt. Men hovedtaleren var James og det var som alltid veldig interessant å høre han fortelle fra hverdagen i slummen og om fotballaget OGSY og deres planer og ideer for framtiden.



At ordføreren kunne ankomme møtet uten livvakter og masse politistyrker rundt seg synes James var uvvanlig og rart, men veldig fint.



Under Altaturneringen hadde vi stand på Alta Idrettspark. Her solgte vi t-skjorter, armbånd og sandaler som OGSY-jentene hadde laget.



I tillegg hadde vi auksjon av 7 drakter hvor vi fikk inn hele 14 500 kr til prosjektet!



Det var også en triksekonkurranse på standen. Fotballen var laget av plastikkposer og er lik slike som OGSY spilte med for inntil to år siden.



Etter at James hadde snakket om OGSY for lagledere og trenere på Altaturneringen, møtte vi noen barn som hadde vært og handlet OGSY t-skjorter.



Lise Lotte og barna sammen med Charity og James.



I forbindelse med Ragnhild Lund Ansnes lansering av boka ”Liverpoolhjerter”, var tidligere Liverpool-manager Roy Evans og tidligere Liverpool og RBK spiller Vegard Heggem i Alta. James har lenge vært Liverpool-fan og var veldig glad da han fikk møte disse.



De ble med bort til standen vår og Vegard Heggem handlet OGSY-effekter.


(Foto: Frank Rune Isaksen)
Siste helga hadde vi hjemmekamp mot Grand Bodø og James hadde bare et ønske før han reiste hjem og det var at OGSYs vennskapslag skulle ta 3 poeng. Han fikk som ønsket og vi tok vår første seier denne sesongen. Her feirer han sammen med trener Rune Repvik.



Fornøyde og slitne spillere etter 3-2 seier. Fra venstre Lise Lotte, Irene Pettersen, James, Andrea (Lise Lottes datter) Marianne og Kristine Hagen.


Marianne Hanssen

lørdag 11. september 2010

Slik brukes vårt bidrag i 2010

Da vi i sommer hadde besøk av OGSYs fotballtrener James Waithaka, drøftet vi nærmere hvordan de innsamlede pengene til ”Langpasning til Afrika” best kunne brukes. James hadde mange gode forslag og han er jo den som best vet hva som er jentenes største behov. Blant annet kom det fram at fire av jentene manglet penger til det siste skolesemesteret nå i høst. Om de ikke hadde nok penger måtte de gått de tre siste årene på nytt. Da valgte vi selvfølgelig å sette av litt penger som sørget for at disse jentene kunne få fullført sin skolegang. Ellers har vi allerede overført penger til tomta hvor James og forloveden skal bygge hus. Dette huset skal, i tillegg til bolig til dem, være et samlingssted og avlastningshjem for OGSY-jentene. Flere ekstra soverom gir dem mulighet til å overnatte her hvis det er uroligheter i slummen eller om de trenger litt avkobling. Hvis pengene strekker til vil det på sikt være mulighet for å bygge egne leiligheter hvor OGSY-jenter kan bo sammen med sine barn. James har dessuten planer om en treningsfotballbane på tomta.

I planen for pengene er det også fokus på helse. Når man blir syk og må på sykehus slipper man ikke ut igjen før man har betalt for oppholdet. Har man ikke penger blir regningen dermed større for hvert døgn som går. Med en helseforsikring vil alle medlemmene i OGSY, inkludert deres familie, få gratis sykehusopphold. Det beløpet vi overfører her vil gjelde for et halvt år.

Men hovedsatsingen til James er først og fremst mikrofinans. Han jobber stadig med jentenes holdninger og ønsker at de skal kunne starte sin egen småbedrift ved hjelp av et startlån som de senere må betale tilbake. Hvis jentene gjennom sin virksomhet klarer å skaffe seg litt inntekter, så er dette nøkkelen til å komme seg ut av slummen. Denne tanken er absolutt noe vi er enige i, at hjelp til selvhjelp er den beste måten å støtte på. Dessuten vil pengene bli i OGSY også etter våre pengebidrag.

Helt konkret har vi blitt enig om følgende avtale for de 80 000 kronene som skal overføres dette første året (altså 2010):

Tomt (ca 10 mål):....................................................42000 NOK
Ligakostnader (mat på bortekamper m.m):................4300 NOK
Medisinskrin:.............................................................1100 NOK
Helse (medisiner m.m):..............................................1500 NOK
Helseforsikring (for alle jentene inkludert barna):......3500 NOK
Fotballmål:...............................................................2000 NOK
Skolepenger:.............................................................3400 NOK
Myggnetting mot Malaria (75 stk):............................3700 NOK
Mikrofinans:............................................................18500 NOK

Marianne Hanssen

torsdag 26. august 2010

OGSY i Alta IF-klær

Sesongen 2010 gikk Alta IF over til Diadora og alt av Umbroutstyret fra fjorårssesongen måtte byttes ut. Når utstyret fra i fjor nesten ikke så brukt ut, virket det veldig tåpelig å skulle legge klærne bakerst i skapet. Spesielt når man vet at mange mennesker ikke engang har råd til klær. Derfor var det med stor glede at vi på damelaget til Alta IF pakket hver vår bag, med trenings- og kamputstyr fra 2009 sesongen og sendte det nedover til vennskapslaget vårt OGSY i Kenya. I tillegg la vi en fotball i hver bag, pluss noen fotballpumper, noe som ble sponset fra sportsbutikker i Alta!

I dag fikk jeg mail av fotballtreneren til OGSY, James Waithaka, hvor han hadde lagt ved et bilde av OGSY i overtrekksklærne våre. Spillerne hadde blitt veldig glad for bagene og det artige er jo at OGSY også spiller i gult og blått, akkurat som oss. Det betyr at de kan bruke draktene i kamper. Så nå er det ikke bare i Norge det spilles med Alta IF logoen på brystet.




Marianne Hanssen

onsdag 25. august 2010

En film om OGSY

Da jeg var i Kenya i januar og februar gjorde vi noen intervjuer med treneren til OGSY, James Waithaka, og to av spillerne på laget. Her kan du høre dem fortelle om utfordringer de har i hverdagen, drømmer de har for framtiden og hva OGSY har betydd for dem.



Marianne Hanssen

tirsdag 17. august 2010