lørdag 16. juni 2012

OGSY har fått buss!

Fotballaget OGSY har mange drømmer. En stor drøm har alltid vært å ha en egen buss. Transportkostnadene i Kenya har økt mye i det siste og OGSY har hatt store utgifter knyttet til det å komme seg til trening og kamper. For noen uker siden tok en kenyansk dame kontakt med James, fotballtreneren til OGSY. Hun mener OGSY gjør et bra og viktig arbeid. Selv hadde hun akkurat startet opp et nytt selskap i Kenya og hun bestemte seg for at hun ville bidra til at drømmen om bussen kunne realiseres. Hun overførte ca 50 000 norske kroner til OGSY sin konto. Nå manglet de 40 000 kroner. 

Det er ikke første gang lokale folk støtter OGSY. Kenyanere har fått opp øynene for fotballjentene som hevder seg i øverste divisjon i dameligaen, og som samtidig engasjerer seg for barn og unge i Mathareslummen. Langpasning til Afrika synes det er fantastisk at OGSY etter hvert får lokal støtte. Vårt langsiktige mål er jo at de skal klare seg uten økonomisk støtte fra Norge.

Langpasning til Afrika har nå besluttet å støtte opp om dette lokale initiativet fra den kenyanske kvinnen. Vi har derfor bevilget det resterende beløpet slik at bussen nå er kjøpt:




Bussen er også viktig for vår hovedsatsing den siste tiden, nemlig støtte til bygging av boliger i Alta Village, som ligger et godt stykke fra Mathareslummen. Siden jentene som flytter hit har sitt nettverk i slummen og driver fotballaktiviteter for barn og unge der, vil bussen løse transportutfordringene. James har forresten buss-sertifikat, så da har de egen sjåfør også!



Marianne Haugvik Hanssen - leder Langpasning til Afrika

torsdag 10. mai 2012

Alt når frem!

De fleste veldedige organisasjoner opererer med et kakediagram for å vise givere hvor stor andel av pengene som kommer inn som går til det veldedige formålet organisasjonen arbeider med. Et slikt kakediagram kunne nok vi i Langpasning til Afrika hatt, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Rett og slett fordi samtlige av midlene som kommer inn blir brukt på OGSY.

Hvordan er dette mulig?
Det er selvfølgelig mange årsaker til at vi klarer å holde kostnadsnivået på null. I dette innlegget vil vi trekke frem to hovedgrunner; frivillig arbeid og gode medhjelpere.

Frivillig arbeid
Alle som er delaktige i Langpasning til Afrika gjør dette frivillig. Det er derfor ingen som er ansatte eller får utgifter dekket. Turene vi har hatt til Kenya er det de reisende selv som har finansiert og det er ingen som tjener noe på arbeidet de gjør for organisasjonen.

Gode medhjelpere og supportere
Vi er utrolig heldige og privilegerte som har mange gode medhjelpere på laget. I tillegg til alle som bidrar med store og små gaver i form av penger og utstyr, er det mange som bidrar med gratistjenester. Bankoverføringer, leie av domene til hjemmeside, drakter og annet til auksjonering, annonse i avisa er blant tjeneste vi slipper å betale for.

Frivillig arbeid og gode medhjelpere bidrar ikke bare til at alt av inntekter går til OGSY, det genererer også inntekter. Vi er derfor utrolig takknemlig for at vi har en så flott gjeng bak oss og du som giver kan være hundre prosent sikker på at hvert eneste øre av din gave går direkte til OGSY.

Tusen takk!

På vegne av Langpasning til Afrika, Ingvild Berg 

Lagbilde OGSY, 2011

torsdag 26. april 2012

Drillo slår langpasning til Afrika

I Altaposten fra 25.april kan du lese hva Egil Drillo Olsen fikk i bursdagsgave fra Norges Fotballforbund. Følg linken for å lese artikkelen: www.altaposten.no


Faksimile, Altaposten 



søndag 4. mars 2012

Flyttet fra slummen!

Det første huset i Alta Village i Kenya står klart! Oliver og Millicent har allerede flyttet inn på hvert sitt rom.


Oliver i sitt nye hjem:

Og slik bodde Oliver sammen med sine to barn i slummen:
Endelig begynner OGSY-jentene å komme seg vekk fra slummen og inn i trygge hus med strøm og rent vant. Og flere hus er allerede under bygging. Du kan se bildene i bildearkiv 2012 på hjemmesiden vår: www.langpasningtilafrika.no

Marianne Haugvik Hanssen - leder Langpasning til Afrika

onsdag 8. februar 2012

Hakuna matata

Hva er egentlig tid? I vestlig kultur ser vi gjerne på tid som en linje vi følger etter. Når vi passerer et punkt på linjen er den tiden forbi og vi har mistet den. Da jeg så filmen «Spis, Elsk, Lev» tenkte jeg for eksempel at jeg aldri mer kom til å få tiden jeg brukte på å se denne håpløse filmen tilbake. I andre kulturer er tidsperspektivet annerledes. I nord kaller vi det noen ganger for «den samiske halvtimen». Den samiske halvtimen handler om å vite at man gjør noe snart, men ikke nå. Det er naturen som bestemmer og det vi ikke får gjort i dag kan vi gjøre i morgen eller i neste uke.

Dette synet på tid finner vi også blant våre venner i Nairobi. Fordi vi stoler på James (OGSY sin leder), vet vi at det han forteller oss, kommer til å skje. Men når han sier at han skal sende et lagbilde på e-post på onsdag, kan det like gjerne være en onsdag i neste måned som førstkommende onsdag. Dette gjør at vår forutsigbarhet i forhold til for eksempel bloggposter, med oppdateringer om hva som skjer der nede, blir relativt svekket. Nyhetene kommer, men ikke like hyppig som Altaposten.

Og hvorfor skriver jeg egentlig om dette? Jo, vi i Langpasning til Afrika ønsker nemlig å ha en ærlig, tydelig og oversiktlig kommunikasjon med våre støttespillere. Dette oppleves til tider utfordrende, fordi vi arbeider direkte med mennesker som har en annen kultur. Denne kulturen ønsker vi ikke å forandre eller dominere med vår vestlige «tid-er-penger»-kultur, som vi på ingen måte ser på som noe mer overlegen enn deres, og vi må derfor være tålmodig når det kommer til tidsfrister og lignende.

Vi har stor forståelse for at Dere som støtter prosjektet ønsker å vite hva pengene dere bidrar med går til og vi vil hele tiden strekke oss etter å gi best mulig informasjon om pengenes formål og resultater av pengene. Vi kan garantere dere at alle midlene som kommer inn går direkte til jentene i OGSY, men vi kan ikke love dere at bildet av husene dere er med på å bygge kommer i dag eller i morgen.

Men vi kan love dere at de kommer!

I mellomtiden kan vi vise det nyeste lagbildet av OGSY, som vi nå har fått av James:

På vegne av Langpasning til Afrika, Ingvild Berg

søndag 1. januar 2012

Takk for langpasningene til jul!

Da vi var i Kenya i januar 2011 overleverte vi julegaver for 45 050 kroner til OGSY-jentene. Det var mange som i forbindelse med julen 2010 ønsket å gi en alternativ julegave til familie og venner, og valgte derfor å gi en gave til OGSY-jentene. Totalt kom det da inn penger til:

56 myggnett
33 vannforbruk
32 måltid
24 sykeforsikringer
31 skolepenger
7 mikrofinanslån

Det store antall myggnett som ble gitt i 2010 fikk stor betydning for helsen til OGSY-familiene. Nesten ingen har vært syke av malaria etter dette, noe som har ført til en kraftig reduksjon av utgiftene til malariamedisin og legehjelp.

Langpasningsgaver julen 2011
I julen 2011 var ikke givergleden mindre. Også bedrifter benyttet seg av muligheten til å gi en alternativ julegave til sine ansatte og kunder. Totalt kom det inn 76 150 kroner som fordelte seg slik:

26 myggnett
32 vannforbruk
27 måltid
5 sykeforsikringer
42 skolepenger
10 mikrofinanslån
og 31 900 kroner til transport

Dette er et fantastisk resultat. Etter å ha vært lenge i Kenya selv denne høsten så vet jeg at gavene kommer godt med. Spesielt var det flott å se at det kom inn så mye penger til skole og mikrofinans. Dette er områder som også er høyt prioritert hos OGSY.
Alle pengene som kom inn til transport vil bli brukt til å dekke utgifter til OGSY sine bortekamper kommende sesong. Uten denne støtten kunne ikke laget deltatt i ligaen i 2012 på grunn av økte transportutgifter.

Tusen takk for all støtte og GODT NYTT ÅR!

Marianne Haugvik Hanssen - leder Langpasning til Afrika

Bildearkivet er oppdatert

Nå er bildearkivet på hjemmesiden til Langpasning til Afrika oppdatert. Her kan du blant annet se bilder fra "Alta Village" i Kenya og historiens første TINE fotballskole i Afrika.

http://www.langpasningtilafrika.no/