Bussen er også viktig for vår hovedsatsing den siste tiden, nemlig støtte til bygging av boliger i Alta Village, som ligger et godt stykke fra Mathareslummen. Siden jentene som flytter hit har sitt nettverk i slummen og driver fotballaktiviteter for barn og unge der, vil bussen løse transportutfordringene. James har forresten buss-sertifikat, så da har de egen sjåfør også!
lørdag 16. juni 2012
OGSY har fått buss!
Bussen er også viktig for vår hovedsatsing den siste tiden, nemlig støtte til bygging av boliger i Alta Village, som ligger et godt stykke fra Mathareslummen. Siden jentene som flytter hit har sitt nettverk i slummen og driver fotballaktiviteter for barn og unge der, vil bussen løse transportutfordringene. James har forresten buss-sertifikat, så da har de egen sjåfør også!
torsdag 10. mai 2012
Alt når frem!
torsdag 26. april 2012
Drillo slår langpasning til Afrika
søndag 4. mars 2012
Flyttet fra slummen!
onsdag 8. februar 2012
Hakuna matata
Hva er egentlig tid? I vestlig kultur ser vi gjerne på tid som en linje vi følger etter. Når vi passerer et punkt på linjen er den tiden forbi og vi har mistet den. Da jeg så filmen «Spis, Elsk, Lev» tenkte jeg for eksempel at jeg aldri mer kom til å få tiden jeg brukte på å se denne håpløse filmen tilbake. I andre kulturer er tidsperspektivet annerledes. I nord kaller vi det noen ganger for «den samiske halvtimen». Den samiske halvtimen handler om å vite at man gjør noe snart, men ikke nå. Det er naturen som bestemmer og det vi ikke får gjort i dag kan vi gjøre i morgen eller i neste uke.
Dette synet på tid finner vi også blant våre venner i Nairobi. Fordi vi stoler på James (OGSY sin leder), vet vi at det han forteller oss, kommer til å skje. Men når han sier at han skal sende et lagbilde på e-post på onsdag, kan det like gjerne være en onsdag i neste måned som førstkommende onsdag. Dette gjør at vår forutsigbarhet i forhold til for eksempel bloggposter, med oppdateringer om hva som skjer der nede, blir relativt svekket. Nyhetene kommer, men ikke like hyppig som Altaposten.
Og hvorfor skriver jeg egentlig om dette? Jo, vi i Langpasning til Afrika ønsker nemlig å ha en ærlig, tydelig og oversiktlig kommunikasjon med våre støttespillere. Dette oppleves til tider utfordrende, fordi vi arbeider direkte med mennesker som har en annen kultur. Denne kulturen ønsker vi ikke å forandre eller dominere med vår vestlige «tid-er-penger»-kultur, som vi på ingen måte ser på som noe mer overlegen enn deres, og vi må derfor være tålmodig når det kommer til tidsfrister og lignende.
Vi har stor forståelse for at Dere som støtter prosjektet ønsker å vite hva pengene dere bidrar med går til og vi vil hele tiden strekke oss etter å gi best mulig informasjon om pengenes formål og resultater av pengene. Vi kan garantere dere at alle midlene som kommer inn går direkte til jentene i OGSY, men vi kan ikke love dere at bildet av husene dere er med på å bygge kommer i dag eller i morgen.
Men vi kan love dere at de kommer!
I mellomtiden kan vi vise det nyeste lagbildet av OGSY, som vi nå har fått av James:

På vegne av Langpasning til Afrika, Ingvild Berg
søndag 1. januar 2012
Takk for langpasningene til jul!
56 myggnett
33 vannforbruk
32 måltid
24 sykeforsikringer
31 skolepenger
7 mikrofinanslån
I julen 2011 var ikke givergleden mindre. Også bedrifter benyttet seg av muligheten til å gi en alternativ julegave til sine ansatte og kunder. Totalt kom det inn 76 150 kroner som fordelte seg slik:
26 myggnett
32 vannforbruk
27 måltid
5 sykeforsikringer
42 skolepenger
10 mikrofinanslån
og 31 900 kroner til transport
Dette er et fantastisk resultat. Etter å ha vært lenge i Kenya selv denne høsten så vet jeg at gavene kommer godt med. Spesielt var det flott å se at det kom inn så mye penger til skole og mikrofinans. Dette er områder som også er høyt prioritert hos OGSY.
Marianne Haugvik Hanssen - leder Langpasning til Afrika
Bildearkivet er oppdatert
http://www.langpasningtilafrika.no/



